1. Aktualności
  2. Polska

Raben: Rynek zajmujący się obsługą ładunków skonteneryzowanych wykonał ogromną pracę

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© rabeb

– Wzrost przeładunków kontenerów w polskich portach odnotowywany jest, z małym wyjątkiem roku zeszłego, nieprzerwanie od roku 2009. W zeszłym roku w portach Trójmiasta oraz w Szczecinie przeładowano 2,16 mln TEU. Taka ilość kontenerów wymaga odpowiednio sprawnej obsługi. Wymagają tego nie tylko klienci, ale również operatorzy terminali morskich, armatorzy czy operatorzy transportowi. Im szybciej kontener dotrze na miejsce i im szybciej zostanie rozładowany, tym lepsza będzie jego rotacja – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Aleksandra Kocemba, Kierownik Transportu Intermodalnego w Raben Transport.


– Patrząc z perspektywy lat polski rynek logistyczny zajmujący się obsługą ładunków skonteneryzowanych wykonał ogromną pracę, która zaowocowała coraz lepszym serwisem. Poziom usług logistycznych poprawia się z roku na rok, a związane jest to z coraz większą liczbą i coraz lepszą dostępnością terminali kolejowych służących do przeładunków kontenerów wewnątrz kraju, coraz gęstszą siatką regularnych połączeń kolejowych dedykowanych kontenerom oraz wciąż powiększającą się powierzchnią magazynową, zarówno w pobliżu portów jak i w głębi kraju, na której towary mogą być magazynowane. Nie można zapominać o samych terminalach portowych i inlandowych, które bez przerwy ulepszają swoje usługi między innymi inwestując w nowe systemy pozwalające na lepsze zarządzanie kontenerami na terminalu, ale również w infrastrukturę co bezpośrednio przekłada się na szybkość świadczonych usług – dodaje nasza rozmówczyni.
– Poziom usług logistycznych na przestrzeni ostatniej dekady znacząco poprawił się. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, ale obecnie zainicjowane inwestycje rokują bardzo dobrze na przyszłość. Przede wszystkim szybsza obsługa przyczyniła się do bardziej optymalnego wykorzystania sprzętu, co zaowocowało spadkiem cen usług logistycznych.
– Jednym z problemów związanym z transportem kontenerów są dodatkowe obciążenia, na jakie narażeni są klienci w związku z korzystaniem z tego typu usług. Bardzo często okazuje się, że koszty związane z obsługą kontenera na terminalu przewyższają koszty transportu kolejowego. Powszechne bowiem stały się tzw. opłaty armatorskie stosowane przez armatorów na terminalach kolejowych wewnątrz lądu pobierane zarówno przy pobieraniu jak i zwracaniu próżnego kontenera na terminal. Armatorzy pokrywają w ten sposób koszty związane z ryzykiem zawracania kontenera do portu, powodują jednak dodatkowe wysokie koszty, które przyczyniają się do spadku opłacalności tego typu transportu. Dla lepszego unaocznienia chcąc przewieźć kontener na relacji Poznań – Warszawa w transporcie kolejowym należy wziąć pod uwagę, że koszty transportu stanowią 60% całkowitej sumy kosztów, 40% to natomiast koszt obsługi logistycznej kontenera – podsumowuje Aleksandra Kocemba, Kierownik Transportu Intermodalnego w Raben Transport.