1. Aktualności
  2. Polska

Hochland Polska: Produkty premium to segment odporny na wahania koniunktury

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– Sery z segmentu premium sprzedają się dobrze, są mało podatne na kryzys. Do tej grupy zaliczane są produkty wyróżniające się jakością, składem, miejscem pochodzenia oraz recepturą – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager Hochland Polska. – Według ekspertów powinny to być produkty dobre, czy wręcz doskonałe jakościowo, firmowane znaną marką i elegancko opakowane. W krajach zamożnych udział żywności typu premium wynosi ok. 5-10% w całym rynku. W Polsce natomiast jest to około 3%, co sprawia, że rynek jest wciąż bardzo przyszłościowy, a przy tym odznacza się stabilnością i odpornością na cykle koniunkturalne.


– Hochland Polska w ubiegłym roku wprowadził do swojej oferty wyjątkowe sery żółte Premium. Sery żółte to największa kategoria w rynku serów w Polsce – co trzeci kilogram sprzedawanego sera w Polsce to ser żółty. Sery żółte Hochland Premium, to przede wszystkim wyjątkowy smak – wyrafinowane warianty smakowe połączone z dużym oczkowaniem. Oryginalne opakowanie podkreśla premiowość produktu i gwarantuje widoczność. Na rynku są trzy warianty: Emmentaler Classic, Maasdamer Caracter i Kaaslander Premium. Emmentaler Classic ma łagodnie orzechowy smak, jest serem unikalnym o delikatnym smaku. Jego elastyczne wnętrze i równomiernie rozmieszczone oczkowanie podkreślają jego wyjątkowy charakter. Z kolei Maasdamer Caracter ma delikatnie pikantny smak, liczne oczkowanie, delikatna i sprężysta konsystencja zachwyca zarówno oczy jak i podniebienie każdego konesera. Wreszcie Kaaslander Premium jest serem szczególnym. Jest delikatny i kremowy z licznym oczkowaniem. O jego unikalnym charakterze decyduje nuta owoców wiśni, która jest ukryta w jego smaku – dodaje nasz rozmówca.
– Konsumenci kupujący produkty premium nie zmieniają łatwo przyzwyczajeń zakupowych. W przyszłości ma być jeszcze lepiej. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Bloomberg, w latach 2014 i 2015 zarówno wolumen sprzedaży jak i EBITDA oraz zyski netto Spółek z indeksu WIG Spożywczy będą wykazywać trend wzrostowy. Podobnie zachowywać się będą marże: marża ze sprzedaży brutto, ROA oraz ROE. Czyli warto jest mieć w ofercie tego typu produkty, nawet w kryzysowym czasie, bo wpływa to dobrze na postrzeganie marki również przez tych konsumentów, którzy nie mogą sobie pozwolić na ich zakup. Mocną stroną segmentu serów Premium jest brak dostępnych zamienników, dzięki czemu rosnący udział rynkowy dyskontów nie wypływa na zmniejszenie udziału produktów Premium w obrotach ogółem. Sprzedaż detaliczna serów Premium odbywa się poprzez wszystkie podstawowe kanały ze szczególnym naciskiem na sklepy specjalistyczne oraz delikatesy - dodaje Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager Hochland Polska.