1. Aktualności
  2. Polska

Enterprise Logistics: Zdalne sterowanie temperaturą to przyszłość

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– Za najistotniejsze dla operatora logistycznego oraz jego zleceniodawcy z branży spożywczej, rozwiązania techniczne stosowane w nowoczesnych samochodach ciężarowych, uważam obecne systemy telematyczne oraz systemy zdalnego zarządzania temperaturą przewozu. Wprawdzie zdalne zarządzanie temperaturą zawiera się w pojęciu telematyki, jednak rozróżnienia tego użyłem celowo dla podkreślenia wagi tego drugiego rozwiązania – wskazuje Jerzy Gębski, Trucking, PR Manager w firmie Enterprise Logistics; Doktorant w Katedrze Systemów i Polityki Transportowej Uniwersytetu Szczecińskiego. – Ponadto w praktyce Enterprise Logistics rozwiązania telematyczne samochodu i naczepy chłodniczej funkcjonują równolegle i wzajemnie się uzupełniają.


– Dzięki zastosowaniu systemu telematyki dla floty pojazdów (ciągników) uzyskujemy poprawę efektywności pracy kierowców i spedytorów. Jest to osiągane poprzez zestandaryzowanie formuł komunikacji, która odbywa się za pośrednictwem systemu telematyki. Z kolei sprzężenie systemu telematycznego z funkcjonującym w Enterprise Logistics systemem klasy ERP umożliwia zautomatyzowanie procesu realizacji usługi na całej linii: zaczynając od wprowadzenia zlecenia transportowego lub spedycyjnego przez spedytora do systemu ERP, poprzez przekazanie (bezpośrednio z poziomu konsoli systemu ERP) dyspozycji systemem telematycznym do kierowcy, kończąc na uzyskaniu odpowiedzi i wyników z systemu telematycznego od strony wykonawczej z powrotem do systemu ERP oraz przekazaniu wyników do analizy stosownym działom (odpowiednio: spedycji, transportu, rozliczeń). Przynosi to wydatne korzyści klientom, którzy zyskują szybszą odpowiedź i są na bieżąco informowani o pozycji pojazdu, a także o stanie przesyłki przewożonej w temperaturze kontrolowanej (to za sprawą aktualizowanych na bieżąco informacji z systemu zdalnego zarządzania temperaturą przewozu). Dzięki temu, że spedytor posiada bieżący dostęp do wszystkich danych, również tych dotyczących dostępnych czasów jazdy i pracy kierowcy, możliwe jest wręcz natychmiastowe zaproponowanie klientowi różnych wariantów modyfikacji wykonania zlecenia gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Wymienione funkcjonalności, jak i szereg innych, dają najlepsze efekty wówczas, gdy zintegrujemy je w ramach solidnie opracowanego systemu klasy TMS/ERP. Uzyskujemy wówczas niemal nieograniczone możliwości obróbki danych, a także ich analizowania i raportowania, włącznie z możliwością udostępniania wybranych danych klientom – rozwija charakterystykę systemu nasz rozmówca.
– Istotnym, niebagatelnym i zarazem mierzalnym elektem wdrożenia systemu telematycznego jest uzyskanie poprawy w kwestii zużycia paliwa. Dzięki działaniu systemu osiągnęliśmy zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 2,08 l na 100 km zestawu typu ciągnik z naczepą. Obecne średnie zużycie paliwa wszystkich naszych ciągników siodłowych wynosi 29,76 l na 100 km, przy czym pewna część naszej floty to pojazdy starsze niż 5 lat. Jest to wynik wielce satysfakcjonujący, biorąc pod uwagę specyfikę tras obsługiwanych przez Enterprise. Skandynawia bowiem charakteryzuje się zróżnicowaną rzeźbą terenu, jak i stosunkowo surowym klimatem – dodaje Jerzy Gębski.
– Zmniejszenie zużycia paliwa oznacza jednocześnie zmniejszenie kosztów środowiskowych przemieszczania naszych towarów. Efektem ubocznym, acz wielce pożądanym, jest pozytywny przekaz do otoczenia zarówno operatora, jak i jego klienta – podkreśla Manager Enterprise Logistics.
– Prawdopodobne kierunki rozwoju techniki w dziedzinie samochodów ciężarowych będą obejmowały takie obszary, jak: dalsze prace nad zmniejszeniem zużycia paliwa, m.in. przez udoskonalanie systemów oczyszczania spalin, jak również polepszanie aerodynamiki zestawów transportowych. To ostatnie napotyka na spore trudności, a to poprzez zablokowanie w ostatnim czasie przez Parlament Europejski projektu zwiększenia dopuszczalnych w Unii Europejskiej długości zestawów transportowych; poszukiwanie alternatywnych w stosunku do paliw kopalnych, źródeł napędzania pojazdów; dalsze udoskonalanie systemów telematycznych sprzęganych z systemami TMS/ERP, coraz bardziej standaryzujących działania kierowców i spedytorów, jednocześnie coraz bardziej ograniczających ich swobodę działania, ale też minimalizujących ryzyko powstania błędów. Celem dalekosiężnym, wręcz futurystycznym, w tym zakresie jest wyeliminowanie słabego ludzkiego ogniwa, czyli kierowcy i spedytora. To jednak w dalszym ciągu jest jedynie pieśń przyszłości – podsumowuje Jerzy Gębski, Trucking, PR Manager w firmie Enterprise Logistics; Doktorant w Katedrze Systemów i Polityki Transportowej Uniwersytetu Szczecińskiego.